De zeven grote zonden
Alle lof zij Allah.
De Profeet (vrede zij met hem) heeft de zeven zonden die een persoon veroordelen naar de Hel in een authentieke overlevering uiteengezet. Er is overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Vermijd de zeven zonden die een persoon veroordelen naar de Hel.” Wij zeiden: “Wat zijn deze, o Boodschapper van Allah?” Hij zei: “Het toekennen van een deelgenoot aan Allah (Shirk), tovenarij, het vermoorden van een ziel waarvan Allah dit heeft verboden, behalve in situaties waar het Islamitische recht dit bepaalt, het consumeren van het bezit van een weeskind, het consumeren van rente, vluchten van het slagveld en het roddelen over kuise, onschuldige vrouwen.”
(al-Boekhaarie en Moeslim)
1. De grootste van deze zonden is Shirk (het toekennen van een deelgenoot aan Allah). Dit leidt naar ondergang zonder hoop op redding. Indien een persoon in deze staat komt te overlijden, dan zal hij voor eeuwig in de Hel verblijven. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):
“Waarlijk, degene die deelgenoten aan Allah toekent, Allah heeft het Paradijs zeker voor hem verboden, en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. En voor de onrechtplegers zijn er geen helpers.”
(Soerat al-Maa’idah: 72)
“En voorzeker, Wij hebben aan jou en aan degenen vóór jou geopenbaard: “Als jij deelgenoten (aan Hem) toekent, dan zullen jouw daden zeker verloren gaan. En jij zult zeker tot de verliezers behoren.”
(Soerat az-Zoemar: 65)
“Het is de veelgodenaanbidders niet gegeven om de moskeeën van Allah te onderhouden, terwijl zij over zichzelf getuigen (zijn) van (hun) ongeloof. Zij zijn (degenen) van wie de daden verloren zullen gaan en in het Vuur zullen zij voor eeuwig verblijven.”
(Soerat at-Tawbah: 17)
2. Tovenarij. Dit brengt tevens Shirk met zich mee. Tovenarij is namelijk het aanbidden van de djinn en het zoeken van hulp van de djinn om de mensen te misleiden. De beoefenaar van tovenarij is degene die daarmee te maken heeft. Het leidt naar het toebrengen van schade aan mensen door middel van de djinn en het aanbidden van de djinn in plaats van het aanbidden van Allah. Soms doet de tovenaar zaken die schade toebrengt aan mensen door middel van woorden, daden en het blazen op knopen. Soms doet hij dat door illusies te veroorzaken. In zo'n mate dat er iets anders gezien kan worden, dan wat werkelijk is. Zoals Allah, de Verhevene, zei over de tovenaars van de Farao (interpretatie van de betekenis):
“…waarna het voor hem leek alsof hun touwen en hun stokken door hun tovenarij bewogen.”
(Soerat Taa-Haa: 66)
“Toen zij wierpen, betoverden zij de ogen van de mensen en boezemden hun angst in en zij kwamen met geweldige tovenarij.”
(Soerat al-Acraaf: 116)
Soms doet de tovenaar zaken om mensen kwaad te berokken door middel van de djinn en het aanbidden van hen in plaats van het aanbidden van Allah. Dit doen zij door middel van woorden, daden en het blazen op knopen zoals Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):
“En tegen het kwaad van de vrouwen die op knopen spuwen (d.w.z. tegen het kwaad van de tovenaressen die op knopen blazen).”
(Soerat al-Falaq: 4)
Tevens doen zij dat soms door het creëren van illusies, waardoor zaken anders gezien kunnen worden dan ze in werkelijkheid zijn. Zo kan een touw of een stok gezien worden als een slang. Een steen kan gezien worden als een ei of een persoon kan gezien worden als iets anders, enzovoorts. Zo'n persoon is één van de ongelovigen.
3. Het doden van een ziel waarvan Allah het ons heeft verboden om het te doden. Dit is een ernstig misdrijf waarover Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En wie een gelovige opzettelijk doodt, zijn bestraffing is de Hel waarin hij voor eeuwig zal verblijven. En de Woede en Vloek van Allah rusten op hem en Hij heeft voor hem een geweldige Bestraffing voorbereid.”
(Soerat an-Nisaa’: 93)
Het doden van een ziel, of moord, is één van de meest ernstige misdrijven, maar heeft eveneens een lagere graad dan Shirk. Het is echter wel een grote zonde zoals ontucht/overspel, diefstal, enzovoorts. Degene die het doet is geen ongelovige, tenzij hij het toegestaan acht om te moorden. Vandaar dat Allah, de Verhevene, over diegene zegt (interpretatie van de betekenis):
“En wie een gelovige opzettelijk doodt, zijn bestraffing is de Hel waarin hij voor eeuwig zal verblijven. En de Woede en Vloek van Allah rusten op hem en Hij heeft voor hem een geweldige Bestraffing voorbereid.”
(Soerat an-Nisaa’: 93)
Hij zal voor altijd in deze bestraffing verblijven als hij het als toegestaan ziet. Indien hij het niet als toegestaan ziet, dan zal hij daarin voor een lange tijd verblijven, maar aan zijn verblijf zal een eind komen. Het verblijf voor de zondaren (onder de moslims) in de Hel zal langdurig zijn, maar het zal eindigen. Wat betreft de ongelovigen, hun verblijf daarin kent geen einde. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Vermijd de zeven zonden die een persoon veroordelen naar de Hel.” Wij zeiden: “Wat zijn deze, o Boodschapper van Allah?” Hij zei: “Het toekennen van een deelgenoot aan Allah (Shirk), tovenarij, het vermoorden van een ziel waarvan Allah dit heeft verboden, behalve in situaties waar het Islamitische recht dit bepaalt…”
4. Het consumeren van Ribaa. Het gaat hierbij om transacties met Ribaa die Allah heeft verboden. Allah, de Verhevene, zegt hierover (interpretatie van de betekenis):
“Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden.”
(Soerat al-Baqarah: 275)
“O jullie die geloven, vrees Allah en geef op wat er van de rente overblijft, als jullie gelovigen zijn. En als jullie dat niet doen, wees dan op de hoogte van de oorlog met Allah en Zijn Boodschapper.”
(Soerat al-Baqarah: 278-279)
Het consumeren van Ribaa is een grote zonde waarvan het van essentieel belang is om dit te voorkomen.
Ribaa is er in verschillende soorten: Ribaa Nasie'ah en Ribaa Fadl;
Een voorbeeld van Ribaa Fadl is het verkopen van één dirham voor twee dirhams, of één Saactarwe voor twee Saactarwe, of één Saacrijst voor twee Saacrijst. Dit is Ribaa Fadl. Het betekent dat iets wordt verkocht voor meer van hetzelfde type of koopwaar. Dit is niet toegestaan.
Een voorbeeld van Ribaa an-Nasie'ah is het verkopen van één Saactarwe voor twee Saacgerst die later betaald worden, na één of twee dagen. Dat wil zeggen dat de prijs niet genomen zal worden tot na de zitting waarin de deal afgerond is. Dit is Riba Nasie'ah. Het kan zo zijn dat honderd dollars voor honderd pond worden verkocht, of voor nog eens tien pond die later betaald zullen worden en niet worden ontvangen in die zitting. Dit is Ribaa an-Nasie'ah en behoort tot de ernstigste grote zonden.
5. Het consumeren van het bezit van een weeskind. Het weeskind is degene wiens vader is overleden toen hij klein was en de pubertijd niet heeft bereikt. Het is een vereiste, in geval van de weeskinderen, om hen vriendelijk te behandelen, hun rijkdom te beschermen, het te laten toenemen en het met de juiste zorg te behandelen. Degene die het bezit van een weeskind verspilt en het ongeoorloofd consumeert, is onderworpen aan een strenge waarschuwing. Een weeskind is zwak en degene die zijn rijkdommen consumeert, heeft het recht van het weeskind overschreden. Deze strenge waarschuwing is naar hem geadresseerd. Echter maakt dit hem geen ongelovige. Wel is hij een zondaar, zolang hij het consumeren van de welvaart van een weeskind niet als toegestaan ziet.
6. Vluchten van het slagveld. Als de moslims de ongelovigen tegenkomen in een strijd, dan is degene die vlucht en zijn broeders op de dag van de strijd in de steek laat, wanneer de ongelovigen tegen de moslims marcheren of als de moslims marcheren tegen de ongelovigen, onderworpen aan een strenge waarschuwing.
7. Het roddelen over kuise, onschuldige vrouwen. Het roddelen over kuise vrouwen betekent hen beschuldigen van Zinaa (overspel of ontucht) door te zeggen: “Die en die heeft Zinaa gepleegd”, of “die en die heeft iemand geroepen om Zinaa mee te plegen.” Als deze (degene die het zegt) liegt, dan is dit één van de zeven zonde die een persoon verdoemen naar de Hel. Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):
“En degenen die de kuise vrouwen valselijk beschuldigen en vervolgens niet met vier getuigen komen, gesel hen dan met tachtig (zweep)slagen en accepteer nooit (meer) een getuigenis van hen.”
(Soerat an-Noer: 4)
Het beschuldigen van kuise vrouwen is een grote zonde, net zoals het beschuldigen van kuise mannen. Omdat meestal vrouwen te maken hebben met zulke beschuldigingen, spreekt de tekst over vrouwen.
Dit zijn de zeven zonden die een persoon verdoemen naar de Hel, omdat ze zo slecht zijn. Wij vragen Allah om ons te beschermen.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie