Vandaag is alles wat we hebben

Als jij ’s ochtends wakker wordt, verwacht dan niet om de avond te zien – leef alsof vandaag alles is wat u hebt. Gisteren is voorbij met al zijn goede en slechte dingen, terwijl morgen nog niet aangebroken is. Jouw levensduur beslaat slecht één dag, alsof jij daarop geboren bent en aan het eind ervan zult sterven. Met deze houding zul jij niet bekneld raken tussen de obsessie van het verleden met al zijn angsten, en de hoop op de toekomst met al zijn onzekerheden. Leef voor vandaag: gedurende deze dag kun jij met een waakzaam hart bidden, begripvol de Koran reciteren en Allah (de Waarderende) oprecht gedenken. Op deze dag moet jij maat houden met jouw activiteiten, tevreden zijn met jouw toegewezen deel, en zich bezighouden met jouw uiterlijk en gezondheid.
Deel de uren van deze dag in, zodat jij jaren uit minuten kunt halen en maanden uit seconden. Zoek naar vergiffenis van jouw Heer, gedenk Hem, bereid jezelf voor op het uiteindelijke vertrek uit deze wereld, en leef vandaag gelukkig en in vrede. Wees tevreden met jouw levensonderhoud, met jouw vrouw, jouw kinderen, jouw werk, jouw huis en jouw positie in het leven.
“Neem dus wat Ik u gegeven heb en behoor tot de dankbaren.” Koran – Hoofdstuk Al-A’raaf (De Verheven Plaatsen) regel 144.
7_144
Leef vandaag vrij van verdriet, zorgen, woede, jaloezie en boosaardigheid.
Je moet een regel in jouw hart inprenten: vandaag is mijn enige dag. Als jij vandaag warm vers brood gegeten hebt, wat geeft het dan dat het gisteren uitgedroogd en beschimmeld was, en wat heeft het brood van morgen er dan nog mee te maken?
Als jij eerlijk tegen jezelf bent en je hebt een duidelijk goed omschreven doel, dan kun jij jezelf beslist van het volgende overtuigen: vandaag is mijn laatste dag in mijn leven. Als jij deze houding aanneemt, zul jij van ieder moment van jouw dag profiteren, door jouw persoonlijkheid te ontwikkelen, jouw mogelijkheden te vergroten en jouw daden te zuiveren. Dan zeg jij tegen jezelf:
Vandaag zal ik mijn woorden verfijnen en zal geen kwaad woord of vuiligheid uiten. Ik zal ook niet roddelen. 
Vandaag zal ik mijn huis en mijn kantoor opruimen. Er zal geen rommel of chaos heersen, maar ze zullen opgeruimd en netjes zijn.
Vandaag zal ik bijzonder op mijn lichamelijke reinheid en uiterlijk letten. Ik zal nauwgezet in netheid, en evenwichtig in mijn lopen, spreken en handelen zijn.
Vandaag zal ik proberen mijn Heer te gehoorzamen, op de beste manier bidden, meer vrijwillige goede daden verrichten, de Koran reciteren en goede boeken lezen. Ik zal goedheid in mijn hart planten en daaruit de wortels van het kwaad verwijderen, zoals trots, jaloezie en schijnheiligheid.
Vandaag zal ik proberen om anderen te helpen: de zieken bezoeken, een begrafenis bijwonen, de verdwaalden leiden en de hongerigen voeden. Ik zal zij aan zij staan met de onderdrukten en zwakken. Ik zal de geleerde respecteren, genadig zijn voor de jongere en eerbiedig voor de oudere.
O verleden dat vergaan en verdwenen is. Ik zal niet om je huilen. Je zult niet merken dat ik je gedenk, zelfs niet voor één ogenblik, want je bent van mij weggegaan en komt nooit meer terug. 
O toekomst, je bent in het rijk van het verborgene, dus word ik niet door jouw dromen in beslag genomen. Ik zal mij niet bezighouden met wat moet komen, want morgen is niets en is nog niet geschapen, 
Vandaag is mijn enige dag‘ is voor degenen die een volledig leven in al zijn pracht en glans willen leiden, een van de belangrijkste uitspraken in het woordenboek van het geluk.



Reacties

Populaire posts van deze blog

De Druk om er “Goed” uit te zien